کد مطلب:250356 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:319

سخنان دانشمندان اهل سنت درباره امام هادی
خطیب بغدادی می گوید: او علی فرزند محمد فرزند علی فرزند موسی فرزند جعفر فرزند محمد فرزند علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب است. كنیه او ابوالحسن هاشمی است، جعفر متوكل او را از مدینه به بغداد، و از آنجا به سامرا احضار كرد، و امام علیه السلام بیست سال و 9 ماه در سامرا زیست تا از دنیا رحلت فرمود و در عصر معتز بالله در همان جا دفن شد. او یكی از امامان شیعه است كه معروف به ابوالحسن عسكری است. او در ماه رجب سال 214 هجری متولد شد و در روز دوشنبه 25 جمادی الآخر از دنیا رحلت فرمود.

ذهبی می گوید: او علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن زین العابدین است، آقای بزرگوار، ابوالحسن علوی حسینی فقیه، یكی از 12 امام كه امامیه به او هادی علیه السلام می گویند، او در سال 254 در سن چهل سالگی رحلت فرمود.

ابن عماد حنبلی می گوید: در سال 254 هجری، ابوالحسن علی فرزند (امام) جواد محمد، و او فرزند (امام) رضا علی، و او فرزند (امام) كاظم موسی، و او فرزند (امام) جعفر صادق علوی حسینی به شهادت رسید، او معروف به هادی است كه فقیه و امام و متعبد بود... نزد متوكل عباسی از او بدگوئی كردند و گفتند كه او در خانه خود سلاح و تجهیزات دارد و می خواهد قیام كند، متوكل دستور داد تا (شبانه) به منزلش هجوم برند، پس امام علیه السلام را در خانه در بسته خود در حالی یافتند كه با لباس مویین بر زمین بی فرش نماز می خواند و لبانش به آیات دلنشین الهی مترنم بود، با همان حال او را نزد متوكل بردند، متوكل چون او را دید، بسیار احترامش كرد و او را در كنار خود نشاند.